کشف تصویر صحنه ای از سال نو مصریان باستان روی سقف یک معبد 2200 ساله

به گزارش کیوسک خبری آشنا، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، کشف تصویر صحنه ای از سال نو مصریان باستان روی سقف یک معبد 2200 ساله صورت گرفت.

کشف تصویر صحنه ای از سال نو مصریان باستان روی سقف یک معبد 2200 ساله

گروهی از کارشناسان در جریان پروژه بازسازی سقف معبد اسنا واقع در مصر یک نقاشی خیره کننده باستانی را آشکار کردند که ایزدان مصر باستان را در صحنه ای مرتبط با سال نو به تصویر میکشد.

معبد اسنا که حدود 2200 سال پیش ساخته شده است، دو هزار سال پیش یعنی زمانی که رومی ها کنترل مصر را بر عهده گرفتند، دستخوش بازسازی قابل توجهی قرار گرفته بود.

در این نقاشی ایزدان مصریان باستان از جمله سوپدت و آنوکت در حالی روی قایق به تصویر کشیده شده اند که نوت ایزدبانوی آسمان حین بلعیدن آسمان بالای سر آنها به نمایش گذاشته شده که براساس اسطوره شناسی مصر باستان صحنه ای از سال نو مصریان باستان را به تصویر کشیده است.

در این تصویر شخصیت آریون (شکارچی) به عنوان یک صورت فلکی به نمایش درآمده و سوپدت نیز به عنوان ستاره شباهنگ به تصویر کشیده شده است. به گفته کریستن لیتز، استاد دانشگاه مصرشناسی در دانشگاه توبینگن در آن سال به مدت 70 روز در سال، آسمان شب مصر باستان غیرقابل مشاهده بود تا اینکه بار دیگر در شرق قابل مشاهده شد و به این ترتیب آن روز معادل سال نو مصریان باستان در نظر گرفته شد. رود نیل در آن موقع به صورت فصلی پرآب میشد و مصریان باستان بر این باور بودند که حدود 100 روز پس از ظهور ستاره شباهنگ، آنوکت آبهای سیل نیل را به عقب می راند.

لیتز با ارسال ایمیلی به لایوساینس بیان کرد که سال نو مصریان باستان براساس تقویم امروزی ما در اواسط ماه جولای به وقوع می پیوست.

این اثر هنری جدیدترین مورد از اکتشافاتی است که در معبد اسنا بدست آمده است. نقاشی های این معبد حدود 2000 سال از نظرها پنهان مانده بود. در پنج سال اخیر محققان روند پاکسازی سقف و آشکار کردن مجموعه ای از تصاویر از جمله صورتهای فلکی، ایزدان مصریان باستان و بیش از 200 نوشته را شروع نموده اند. به نظر نمی رسد که این معبد فقط برای یک ایزد یا ایزدبانوی مصریان باستان ساخته شده باشد و آنالیز بیشتر این معبد اطلاعات بیشتری را درباره هدف و طراحی این مکان در اختیار باستان شناسان قرار خواهد داد.

با پاکسازی سقف این معبد، چندین نقاشی دیگر معبد نیز بازسازی شد. تصویری از موجودی با سر قوچ، بدن شیر و چهار بال که نمادی از باد جنوبی است، از جمله نقاشی های بازسازی شده این معبد است.

اکنون که بازسازی سقف معبد به خاتمه رسیده است، محققان روند پاکسازی دیوارها و ستونهای معبد را شروع نموده اند.

منبع: همگردی
انتشار: 2 آبان 1402 بروزرسانی: 2 آبان 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1241

به "کشف تصویر صحنه ای از سال نو مصریان باستان روی سقف یک معبد 2200 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف تصویر صحنه ای از سال نو مصریان باستان روی سقف یک معبد 2200 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید