چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟

به گزارش کیوسک خبری آشنا، همواره آنتن تقویتی موجب بهبود آنتن دهی و سرعت اینترنت نمی گردد.

چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟

بعضی کاربران، هرچقدر مودم آن ها آنتن دهی خوب و سرعت اینترنت 4G بالایی داشته باشد؛ باز هم اقدام به خرید آنتن تقویتی می نمایند. چون بنا بر تصور آن ها، مودم با آنتن تقویتی سرعتی چند برابر خواهد داشت.

این تصور همواره و برای هر مودم و شرایطی درست نیست و ما باید برای خرید و اضافه کردن یک یا دو آنتن تقویتی و حتی نوع و توان آنتن دلایل معینی داشته باشیم.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • چرا به آنتن تقویتی احتیاج داریم؟
  • چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟
  • چگونه پارامترهای شرایط آنتن مودم را مشاهده کنیم؟
  • چند نکته مهم خرید آنتن تقویتی مودم
  • خرید آنتن تقویتی یا مودم فضای باز؟

چرا به آنتن تقویتی احتیاج داریم؟

اجازه بدهید نخست درباره این موضوع صحبت کنیم که اصولا چرا به یک آنتن تقویتی احتیاج داریم. دلایل زیر برای خرید یک آنتن تقویتی مطرح هستند:

1- فاصله زیاد با آنتن های BTS اپراتورهای موبایل یا عدم آنتن دهی خوب در مناطقی خارج از شهر

2- ضعیف بودن آنتن های داخلی و اصلی مودم

3- قرار گرفتن در نقطه کور آنتن دهی اپراتورهای موبایل (داخل شهر)

4- امکان جابه جایی و سفر به مناطقی که آنتن دهی ضعیفی دارند

5- احتیاج به بهبود و تقویت آنتن دهی در بعضی فرکانس ها

6- بهبود پوشش دهی و آنتن دهی یک شبکه موبایل (مثلا بهبود 4G نسبت به 3G و 2G)

بنابراین؛ همان طور که در بالا مشاهده می کنید؛ باید علت محکم و معینی برای خرید یک آنتن تقویتی داشته باشیم. مثلا، خانه ما در وسط شهر است ولی از شانس دقیقا در نقطه کور آنتن دهی همراه اول یا ایرانسل و رایتل قرار گرفته است.

مثال دیگر، زندگی در اطراف شهرها یا روستاها و کوه ها است که احتمالا از یک آنتن BTS دور بوده و آنتن دهی خوبی ندارند. گاهی اوقات که کاربر متوجه می گردد آنتن دهی خود مودم ضعیف است و باید آنتن تقویتی خریداری گردد.

به هر حال، اگر یک یا چند علت ذکر شده برای شما مطرح است؛ باید سراغ خرید آنتن تقویتی برای مودم 4G بروید. اما سوال اصلی اینجا مطرح می گردد که چگونه بفهمیم انتن دهی یک مودم ضعیف است یا از آنتن BTS فاصله داریم؟

چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟

هر مودم و آنتن یک معینه هایی دارند که شرایط آنتن دهی و قدرت شبکه را نشان می دهند. پارامترهای میزان گیری که برترین راهنما برای فهمیدن قدرت آنتن دهی مودم هستند.

هیچ گاه برحسب ظاهر و یک سری حدس و گمان یا سرعت دانلود اینترنت و خط های آنتنی که مودم و موبایل نشان می دهد؛ نمی توان فهمید که یک مودم آنتن دهی خوبی دارد یا خیر و باید برایش آنتن 4G خرید!

به طور معین چهار پارامتر برای سنجش آنتن دهی یک مودم مطرح هستند:

RSSI: مخفف Received Signal Strength Indicator و نشان دهنده قدرت سیگنال دریافتی از آنتن BTS به وسیله مودم است. این پارامتر به صورت منفی و برحسب دسی بل نمایش داده می گردد. هر چقدر قدر مطلق RSSI کوچک تر باشد؛ قدرت گیرندگی آنتن و مودم بیشتر است. برترین میزان RSSI باید بین منفی 30 دسی بل (30db -) تا منفی 70 دسی بل (70db -) باشد. RSSI نباید کوچک تر از منفی 80 دسی بل باشد.

RSRP: این پارامتر مخفف Reference Signal Received Power و توان میانه دریافت سیگنال منبع یا مرجع است. این پارامتر هم براساس دسی بل میلی وات نمایش داده می گردد. منفی 44 دسی بل میلی وات (44dbm -) برترین میزان و منفی 120 دسی بل میلی وات (120dbm -) بدترین میزان است.

RSRQ: سرنام عبارت Reference Signal Received Quality است و کیفیت سیگنال دریافتی از مرجع را نشان می دهد. دامنه این پارامتر هم از منفی 3 دسی بل تا منفی 20 دسی بل است. هرچقدر قدر مطلق این پارامتر پایین تر باشد؛ کیفیت سیگنال های دریافتی بهتر است.

SINR: یک پارامتر معروف و رایج برای معین کردن شرایط آنتنی دهی و سرنام Signal to Interference plus Noise Ratio به معنای نسبت سیگنال به تداخل به علاوه نرخ نویز است. این پارامتر مثبت و معمولا از 10 به بالا شرایط بهتر و از 12 به بالا عالی است. از 7 به پایین هم ضعیف قلم داد می گردد.

پارامترهای دیگری هم مانند CINR مطرح هستند که دیگر برای پیچیده نشده بحث، اشاره نمی کنیم. شرایط بدترین و برترین اعداد این 4 پارامتر بالا را می توانید در جدول زیر مشاهده و مبنا قرار دهید:

حالا معیاری برای ارزیابی عملی و دقیق آنتن دهی یک مودم داریم.

چگونه پارامترهای شرایط آنتن مودم را مشاهده کنیم؟

در غالب مودم ها، پنل مدیریتی دستگاه و بخش Status این پارامترها را به شما نشان می دهد و احتیاجی به نصب نرم افزار جانبی نیست.

اما اگر مودمی دارید که پارامترهای کیفیتی گیرندگی سیگنال و آنتن را نشان نمی دهند؛ می توانید با استفاده از نرم افزارهایی مانند یا Huawei Tool Box (مخصوص مودم های هواوی) این پارامترها را به دست آورده و آنالیز کنید.

بعد به سادگی، تصمیم بگیرید که شرایط آنتن دهی مودم چگونه است و آیا احتیاج به آنتن تقویتی هست یا خیر. ما در ادامه یک مثال از نرم افزار LTEWatch نشان می دهیم تا بهتر متوجه شوید.

تصویر زیر شرایط آنتن دهی مودم E5785 هواوی را نشان می دهد. همان طور که می بینید؛ پارامترهایی که نام بردیم به طور کامل هم به صورت عددی و هم به صورت نموداری گزارش داده شدند:

براساس جدول بالا، می توانیم نتیجه گیری کنیم:

RSRP: با عدد منفی 104 دسی بل میلی وات ضعیف است.

RSSI: با عدد منفی 83 دسی بل ضعیف است.

RSRQ: منفی 13 دسی بل ضعیف است.

SINR: با میزان منفی 7 دسی بل بسیار ضعیف است.

این نتایج بالا به ما می گویند آنتن دهی مودم یا گیرندگی آنتن مودم ضعیف است. یک یا چند علت بالا برای ضعیف بودن سیگنال های رادیویی مطرح بوده و باید فکری به حال این شرایط آنتن دهی کنیم.

چند نکته مهم خرید آنتن تقویتی مودم

1- یک بار ارزیابی شرایط آنتن دهی مودم براساس این پارامترها کافی نیست و شما باید چندین بار در طول روز و شب، ساعت های خلوتی و شلوغی شبکه موبایل و زمان های مختلف این پارامترها را ارزیابی کنید و اگر همواره ضعیف بودند؛ یقین حاصل گردد که آنتن دهی مودم پایین است.

2- مکان تست مودم بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات یک متر جابه جایی در نتایج نهایی پارامترهای ارزیابی آنتن دهی مودم تاثیر زیادی می گذارد. حتما در مکان های مختلف خانه و ساختمان این ارزیابی را انجام دهید.

3- تست های خود را در فضای باز و بسته انجام دهید. گاهی اوقات بیرون از پنجره آنتن دهی بسیار بهتر است و شما به این نتیجه می رسید که باید آنتن تقویتی بیرونی بخرید.

4- مطمئن شوید مشکل گیرندگی آنتن از مودم است و نه از شبکه موبایل در منطقه.

مثلا اگر گوشی موبایل شما روی همراه اول خیلی خوب آنتن می دهد ولی سیم کارت همراه اول روی مودم اصلا آنتن دهی خوبی ندارد؛ پس، مشکل از ضعیف بودن آنتن دهی مودم است.

مطمئن شوید در پوشش دهی شبکه موبایل 4G یا اینترنت TDLTE قرار دارید و بعد دنبال خرید آنتن تقویتی بروید.

5- برای تقویت اینترنت همراه یا موبایل (4G LTE)، باید آنتن تقویت نماینده 4G بخرید و برای تقویت اینترنت TDLTE احتیاج به آنتنی با پشتیبانی از باند 42 دارید.

خرید آنتن تقویتی یا مودم فضای باز؟

بعضی کاربران با این سوال روبرو هستند که خرید یک مودم فضای باز مانند ، به افزایش سرعت و کیفیت گیرندگی سیگنال ها یاری می نماید یا خرید یک آنتن تقویتی برای مودم داخلی فعلی؟

قطعا مودم فضای باز، قدرت گیرندگی آنتن بیشتری به شما می دهد و سرعت اینترنت بالاتری خواهد داشت.

اما باید در این انتخاب چند پارامتر را در نظر بگیرید:

1- آیا امکان نصب مودم فضای باز را دارید؟

2- آیا هزینه خرید مودم فضای باز را دارید؟ خرید آنتن تقویتی شاید 1 میلیون تومان هزینه بخواهد ولی مودم فضای باز حداقل 6 الی 7 میلیون تومان می گردد!

3- انتظار چقدر افزایش سرعت اینترنت را دارید؟ مودم فضای باز، اینترنت 20 مگ شما را 100 مگ نمی نماید؛ همان طور که آنتن تقویتی نیز سرعت اینترنت را چند برابر نمی نماید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 16 آبان 1402 بروزرسانی: 16 آبان 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1243

به "چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بفهمیم یک مودم احتیاج به آنتن تقویتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید