اتفاقی که مصرف سوخت جنگنده اف 22 را 10 برابر می نماید

به گزارش کیوسک خبری آشنا، پدال نوشت: یکی از ویژگی های برجسته اف-22، توانایی آن در رسیدن به سرعت های مافوق صوت با استفاده از پس سوز است. پس سوز، یک سیستم افزودنی است که به موتورهای جت اجازه می دهد با تزریق سوخت اضافی به جریان خروجی، نیروی رانش خود را افزایش دهند.

اتفاقی که مصرف سوخت جنگنده اف 22 را 10 برابر می نماید

پس سوز از یک سیستم ساده استفاده می نماید. یک شیر سوخت اضافی باز می گردد و سوخت به جریان خروجی موتور تزریق می گردد. این سوخت در معرض دمای بالای گازهای خروجی قرار می گیرد و می سوزد. احتراق سوخت اضافی باعث افزایش دما و فشار گازهای خروجی می گردد. این امر نیروی رانش موتور را افزایش می دهد و به جنگنده اجازه می دهد تا سرعت خود را افزایش دهد.

مزایای پس سوز

پس سوز مزایای زیادی برای جنگنده ها دارد. این سیستم به جنگنده ها اجازه می دهد تا:

به سرعت های مافوق صوت دست یابند، که برای حملات سریع و مخفی لازم است.

از اهداف خود دور شوند یا به آنها نزدیک شوند.

در جنگ های هوایی، رجحان سرعت را به دست آورند.

معایب پس سوز

پس سوز بعلاوه معایبی نیز دارد. این سیستم باعث افزایش دما و فشار گازهای خروجی می گردد. این امر می تواند به موتورهای جت آسیب برساند و مصرف سوخت را افزایش دهد. پس سوز اف-22 برای مدت کوتاهی قابل استفاده است. در حالت عادی، پس سوز اف-22 فقط برای مدت حداکثر 15 ثانیه قابل استفاده است. با این حال، در شرایط خاص، پس سوز اف-22 می تواند برای مدت طولانی تری استفاده گردد. پس سوز بعلاوه باعث افزایش صدای موتور می گردد. این امر می تواند موقعیت اف-22 را برای دشمنان آشکار کند.

سرعت اف-22 با پس سوز

اف-22 بدون پس سوز می تواند به سرعت 1.82 ماخ برسد. با استفاده از پس سوز، اف-22 می تواند به سرعت 2.25 ماخ یا بیشتر برسد. این سرعت ها برای دستیابی به اهداف دوردست یا انجام حملات سریع و مخفی لازم است. این بدان معناست که می تواند با سرعتی بیش از دو برابر سرعت صوت پرواز کند.

رکورد سرعت اف-22

در سال 2010، یک اف-22 رپتور در یک آزمایش آزمایشگاهی به سرعت 2.35 ماخ رسید. این رکورد هنوز هم به عنوان سریع ترین سرعتی که یک جنگنده آمریکایی در طول پرواز آزمایشی به آن دست یافته است، شناخته می گردد.

جزئیات فنی پس سوز اف-22

پس سوز اف-22 به وسیله دو موتور توربوفن پرت اند ویتنی اف119 تامین می گردد. هر موتور دارای یک سیستم پس سوز است که شامل موارد زیر است:

شیر سوخت اضافی: این شیر سوخت اضافی را به جریان خروجی موتور تزریق می نماید.

مشعل پس سوز: این مشعل سوخت اضافی را می سوزاند و باعث افزایش دما و فشار گازهای خروجی می گردد.

سیستم کنترل پس سوز: این سیستم پس سوز را کنترل می نماید و اندازه سوخت تزریق شده را تنظیم می نماید.

مشخصات فنی پس سوز اف-22

نیروی رانش: حدود 19000 پوند

دمای گازهای خروجی: بیش از 1500 درجه سانتیگراد

فشار گازهای خروجی: بیش از 50 پوند بر اینچ مربع

مصرف سوخت پس سوز اف-22

مصرف سوخت پس سوز اف-22 بسیار زیاد است. در حالت پس سوز، مصرف سوخت اف-22 حدود 10 برابر حالت عادی می گردد. این امر باعث می گردد که برد و زمان ماندگاری در هوا اف-22 در حالت پس سوز به شدت کاهش یابد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آذر 1402 بروزرسانی: 14 آذر 1402 گردآورنده: kshna.ir شناسه مطلب: 1246

به "اتفاقی که مصرف سوخت جنگنده اف 22 را 10 برابر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتفاقی که مصرف سوخت جنگنده اف 22 را 10 برابر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید